انیمیشن های فرهنگ و تمدن ساز می‌توانند تغییرات ساختاری ساخت نمایند

انیمیشن های فرهنگ و تمدن ساز می‌توانند تغییرات ساختاری ساخت نمایند
بهرام عظیمی کارگردان برنامه خردسالان در مذاکره با مهر در رابطه ساخت انیمیشن‌های آموزشی و فرهنگسازی در مرز و بوم برای رویا رویی با ویروس کرونا اظهار کرد : وقتی که از انیمیشن‌های آموزشی و فرهنگسازی حرف میکنیم , می بایست به زمان ساخت این انیمیشن‌ها هم توجه کنیم . به‌عنوان نمونه وقتی می خواهیم برای یک مساله‌ای فرهنگسازی کنیم و یا این که از چیزهایی پیشگیری کنیم برنامه کودک میسازیم . به‌عنوان نمونه تیم «سیاساکتی» به‌این برهان ساخته شد تا معضلی که از دیر باز در حوزه رانندگی وجود داشت یعنی از وقتی خودرو وارد جمهوری اسلامی ایران شد , برطرف شود , چالش رعایت نکردن قانون ها موعظه و رانندگی در کشور‌ایران مدام وجود داشته است و این دستور سبب سروصدا , مرگ و میر و یا این که تصادف شده‌است .

او اظهار کرد : در حوزه انیمیشن‌هایی با مسئله فرهنگسازی , می‌توان به ماجراهای «بابا برقی» , «آقای ایمنی» و . . . اشاره نمود . در آن زمان مصرف آب , برق و گاز در کشور‌ایران زیاد بسیار بود و می بایست برای حل این نقص‌ فرهنگسازی می‌کردیم .

تأثیر «بابابرقی» بر کاهش مصرف برق

کارگردان کارتن «سیم ششم» توضیح اعطا کرد : ساخت این انیمیشن‌های فرهنگساز توانست تغییراتی را در جامعه ساخت نماید , به‌عنوان نمونه در سال ۷۵ که انیمیشن‌های «بابابرقی» را می‌ساختم مسئولان گفته بودند که در‌صورتی‌که این برنامه کودک و این تیزرها که نیز فیلم و نیز برنامه خردسالان داشت بتواند ۵ درصد از مصرف برق را زیر آورد به آن چیزی که می‌خواستیم رسیده‌ایم . البته مسائل دیدنی این بود که پخش این تیزرها سبب شد که ۲۵ درصد مصرف برق در سرزمین ذیل بیاید .

او با اشاره به این‌که این گونه از انیمیشن‌ها برای حل مشکلی که در جامعه است مطلوب است , توضیح بخشید : همان گونه که از پیشین گفتیم از برنامه خردسالان علاوه‌بر فرهنگسازی می‌توان در حوزه یادگرفتن هم به کار گرفت , به‌عنوان یک دفعه معضلی با اسم کرونا همه‌گیر می گردد , فورا برای اطلاع‌رسانی مردمان انیمیشن‌هایی ساخت می شود که مورد ها خاصی را به مخاطب فراگیری می دهد .

این کارگردان برنامه کودکان تاکید کرد : انیمیشنی که برای این حالت ساخته می گردد را نمی توان برنامه خردسالان فرهنگ‌ساز دانست , بلکه این گونه از انیمیشن‌ها آموزشی است و صرفا برای بازه زمانی وقتی خاصی ساخته می شود .

«کرونا» در جامعه معمولی شده‌است

او خاطر نشان کرد : مسائل مهمی که‌این ایام موجود هست , این است که هر زمان که تلویزیون را روشن میکنیم , در‌صورتی‌که فیلم هالیوودی با مسئله شیوع بیماری‌های همه‌گیر پخش نشود , به نوعی در رابطه کرونا سخن میشود و تمامی کانال‌ها و رسانه‌های متفاوت درخصوص این بیماری کلام می نمایند , که همین مسائل سبب ساز معمولی شدن این بیماری در جامعه شده‌است .

عظیمی اظهار کرد : در حالتی که در کنار این حجم آگهی انیمیشن‌هایی پخش شود که مضمون آن فاصله‌گذاری اجتماعی و یا این که رویا رویی با کرونا باشد بیشتر جنبه آموزشی داراست و هدفی جز انتقال پیام ندارد . مسائل این است که تاثیر انیمیشن‌های آموزشی کمتر از انیمیشن‌های فرهنگساز است به دلیل آن که مقطعی و برای یک زمان مختص ساخت شده‌است .

او توضیح بخشید : ولی انیمیشن‌هایی که برای کرونا ساخته می‌گردد یک تاثیرگذاری در سبک معاش مردمان به وجود می آورد که از آن پاراگراف می‌توان به کمتر در آغوش به چنگ آوردن یک دیگر و یا این که دست دادن اشاره نمود . کرونا با وجودی که یک بیماری است این فرهنگسازی را در جامعه تولید می نماید که یک‌سری از موردها را برای نگهداری از خویش رعایت کنیم .

تکرار مکررات منجر افت تأثیرگذاری می گردد

کارگردان برنامه کودک «تهران ۱۵۰۰» اذعان کرد : این ایام انیمیشن‌های آموزشی خیر و خوبی برای تقابل با کرونا ساخته میگردد . البته تکرار مکررات با اعتنا به حجم اطلاع‌رسانی در رسانه‌های متعدد سبب می‌گردد که تاثیرگذاری کمتری داشته باشد . برای مثال هرروز تعداد کشته شدگان کرونا را در تلویزیون اعلام مینمایند برای مثال می گویند طی ۲۴ ساعت قبل ۷۰ نفر مرده اند این تعداد فراوان دوچندان است ولی با دقت به تکرار این داده ها و خبر‌ها , گویی معضل برای مردمان بی‌اهمیت شده‌است .

عظیمی در پایان خاطرنشان کرد : اکنون گویی برای ما شایسته ترین روش تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ وتمدن تقابل با کرونا این است که یک کدام از نزدیک‌ترین افرادمان بمیرد تا از نزدیک این مسائل و مخاطرات آن را لمس کنیم . در‌این حالت هم نو حس میکنیم که چقدر این خطر به ما نزدیک است و بایستی در قبال آن از خودمان حفظ کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مریم بحر العلومی : «شهربانو» یک اجتماعی مادرانه ست

ی اردیبهشت 21 , 1399
مریم بحر العلومی : «شهربانو» یک اجتماعی مادرانه ست این کارگردان در رابطه آخری حالت «شهربانو» خاطرنشان کرد : متاسفانه شیوع کرونا پروسه فنی فیلم را در گیر وقفه کرد . ما تدوین کردن را به سطح پایانی رساندیم ولی تصمیم گرفتیم دو ماهی را دست نگه داریم , به این دلیل که تن درستی همکاران‌ در حق تقدم بود . با اعتنا به بهبود نسبی حال و روز , پیرو صداگذاری , آهنگسازی و انجام کارها فنی را پیش رو خوا‌هیم داشت . در‌صورتی‌که در «پاسیو» زنانگی مطرح بود , این فیلم مادرانگی را به بحران میکشد و همین مسئله جسورانه , هر […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس