شایسته ترین فیلم های تاثیر گذار دهه گذشته به گزینش نیویورک تایمز

فهرست ۱۰تایی تاثیرگذارترین فیلم‌های ده سال ۲۰۱۰ است به تعیین منتقدان ارشد خبر نامه نیویورک تایمز اعلام شد .

فیلم‌های این در دنیای سرگرمی و بالاتر از آن تفاوت ساخت کرده‌اند . در دوران سیاست‌زده , تاثیر این فیلم‌ها بیشتر از لحاظ ایدئولوژیکی , با بحث‌هایی که درمی‌افکنند و شوری که برمی‌افروزند معقول می‌گردد . در دوران هژمونی بلاک‌باسترها و تفوق پخش اینترنتی , این اثر ها نماینده یک تجارت و گروهی از تماشاگران مستمر و گهگاه نیز پرهیاهو می باشند .

آنچه پیش رو دارید , فهرست ۱۰تایی تاثیرگذارترین فیلم‌های ده سال ۲۰۱۰ است ( به ترتیب الفبایی انگلیسی ) به گزینش مانولا دارگیس و ای . اُ اسکات , منتقدان ارشد خبر نامه نیویورک تایمز ; دو‌مین ده سال از سو‌مین هزاره مورخ .

۱ . تک‌تیرانداز آمریکایی – ۲۰۱۴ : درام کلینت ایستوود در رابطه معاش و مرگ کریس کایل , تک‌تیرانداز ارتش ایالات متحده در جشن سال نو میلادی ۲۰۱۴ روی پرده رفت و پرفروش‌ترین فیلم سال در بازار داخلی ایالات متحده شد ; فقط فیلم یک ده سال اخیر که خیر قسمتی از یک اسم بزرگ بود خیر مال استودیو دبزنی و اما صدرنشین جدول فروش شد . فیلم تماشاگران آمریکایی را به دو قطب موافق و مخالف سیاست‌های جنگ‌طلبانه تقسیم کرد و نشان اعطا کرد بادهای سیاسی کدام سمت می‌وزند .

۲ . انتقام‌جویان – ۲۰۱۲ : خیر دنباله‌ها پدیده‌ای نو بودند خیر دنیای ابرقهرمان‌ها نامرتب و طولانی و پرسر و صدا . تا این که دیزنی سراغ مارول رفت و این مجموعه را بسان یک انفجار بزرگ در صنعت سینما به دارایی‌های خویش ادامه داد . آن‌گاه این فیلم از راه و روش رسید و پایه‌های حکومت دنیای سینمایی مارول را بنیان ارگان . حال چه دوست باشیم چه خیر , تمامی داریم درین جهان معاش میکنیم .

۳ . ماهی‌سیاه – ۲۰۱۳ : بخش اعظمی از مستندهایی که می خواهند دقت مردمان جهان را به یک قضیه جلب نمایند , غالبا به انگیزه نمیرسند . این برنامه تلویزیونی به کارگردانی گابریلا کاپرت‌ویت روایتی افشاگرانه است از بدرفتاری با نهنگ قتل کننده بوستان موضوعی سی‌ورلد ( دنیای دریا ) که فهم و شعور همگانی و کردار سازمانی و ضابطه را به خیر این حیوانات دگرگون کرد .

۴ . ساقدوش‌ها – ۲۰۱۱ : چهره‌ای که کمدی پال فیگ از دنیای زنان ارائه بخشید , کلیشه‌های جنسیتی را ناکامی و اثبات کرد زنان نیز می توانند بامزه باشند , بخندند و بخندانند . مثال این روایت نیز ملیسا مکارتی است که بعد از این فیلم به یکی‌از کم ستاره‌های جدید دنیای سینما در یک ده سال قبل تبدیل شد .

۵ . منجمد – ۲۰۱۳ : برنامه کودک موزیکال دیزنی خیر صرفا اقتدار خویش و قهرمان‌هایش را به چهره کشید , که توان حیرت‌انگیز تماشاگران زن سینما را نیز یادآور شد . فیلم یکی‌از بزرگ‌ترین داستان‌های یک ده سال صنعت سینما کنیه گرفت و تماشاگرانش امداد کردند قسمتی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های مورخ سینما شود . ضمن این که دیزنی بخ لطف این فیلم توشه دیگر سنت داستان‌های پریان خویش را برای نسل جدید بازتعریف کرد .

۶ . برو خارج – ۲۰۱۷ : فیلم هنری و دوچندان پیروز جردن پیل در حین حکمرانی فقط مدیر جمهوری سیاهپوست مورخ سینما با یک دلیر سیاه ساخته و اندکی بعد از ورود دانلد ترامپ به کاخ سپید نمایش شد . استقبال مردمان از این فیلم ترسناک قواعد نوع سینمایی وحشت را ویرایش و فصلی نو در رونق این اثرها آغاز کرد .

۷ . بازی‌های گرسنگی : اشتعال – ۲۰۱۳ : دو‌مین فیلم از این شرکت سینمایی بر طبق رمان‌های نوجوانانه سوزان کالینز رده یک ستاره بزرگ و پرفروش را برای جنیفر لارنس به ارمغان آورد و پرفروش‌ترین فیلم سال شد . ضمن این که اولیه فیلم در یک عصر زیاد طولانی کنیه گرفت که پهلوان آن یک زن است .

۸ . مهتاب – ۲۰۱۶ : فیلم جداگانه و کم‌هزینه بری جنکینز در عصر ۸۹ مراسم اهدای جوایز اسکار مهمترین تفاوت را در مورخ آکادمی اسکار رقم زد ; اولیه فیلم از یک فیلمساز آفریقایی آمریکایی که غالب اسکار شایسته ترین فیلم میگردد . آنچه جنکینز ساخته , زیاد مشابه فیلم‌های هنری اروپا و آمریکاست .

۹ . اوکجا – ۲۰۱۷ : فیلمی که بونگ جون هو برای نتفلیکس ساخت و نمایش آن صنعت سینما را لرزاند . این اول فیلمی بود که مرزهای پرده بزرگ سینما و کادر کوچک تلویزیون را به نیز زد و نمایش آن در فستیوال کن جنحالی شد . فیلمساز کره‌ای نیز به جنان چنان جایگاهی رسید که تنها دو سال آنگاه با «انکل» نخل طلا جواهرات و اسکار و ده‌ها جایزه با اهمیت موفقیت .

۱۰ . جنگ‌های ستاره‌ای : نیرو بر می خیزد – ۲۰۱۵ : این موسسه که حال جزء امپراتوری دیزنی است , با جی‌جی آبرامز روی صندلی کارکردانی و یک سه‌گانه جدید رجوع . حضور پررنگ‌تر قهرمانان زن و به کارگیری نوآورانه از شخصیت‌های رنگین‌پوست سویه مختلفی فیلم بود که به مذاق تماشاکران نیز خوش آمد . اگر چه طرف داران افراطی سه‌گانه نخستین چندان از این ماجراجویی راضی نبودند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ابراز تاسف مهناز افشار از بازی در فیلم مهمان خانه ماه نو

ی خرداد 4 , 1399
مهناز افشار با تکثیر یک توئیت از بازی در فیلم « مهمانخانه ماه تازه » که مال مشترک جمهوری اسلامی ایران و ژاپن است ابراز ندامت کرد . مهناز افشار درین توئیت از عدم صداقت بعضی از عامل ها فیلم حرف گفته و تغییراتی که سوای اطلاع وی انجام یافته شده‌است .
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس