شایسته ترین کارگردانان 2019

شایسته ترین کارگردانان 2019
این مقاله مروری روی کارنامه‌ی چهار کارگردانی است که به اعتقاد و باور تحلیلگران در سال ۲۰۱۹ شایسته ترین کارگردانی را داشته‌اند . یک‌سری فهرست از بهترین‌های سال پیشین اعلام شده که یکی دو تا از آنان فهرست‌های حساس و تاثیرگذاری بودند . یک برآیند از خیر تنها اسکار که برندگان انجمن‌های متفاوت نشان می دهد که سال پیشین فیلم‌های «مرد ایرلندی» و «روزی روزگاری در هالیوود» , دو فیلمی که عشاق سینما بیشتر از هر فیلم دیگری منتظرشان بودند , موفق‌تر از سایر ظواهر شده‌اند . ولی چه در زمینه‌ی اسکورسیزی و چه تارانتینو , اکنون آنها به جایگاهی رسیده‌اند که جوایز قیمت افزوده‌شان نیست بلکه فیلم‌های آن‌هاست که میتواند مایه‌ی فخر انتخاب‌کنندگان هر انجمنی باشد . این دو کارگردان کار کشته که اما یکی وابسته به نسلی قدیمی‌تر است , قسمتی از مطرح ترین کارگردانان معاصر محسوب میشوند .

وب سایت گلددربی سال قبلی فهرست شایسته ترین کارگردان‌های ۲۰۱۹ را منتشر کرد . به غیر از اسکورسیزی و تارانتینو منتقدان برای سه مقام باقی مانده سراغ سه کارگردان کم‌تجربه‌تر ولی براق رفته‌اند . بونگ جون هوی کره‌ای که پارسال فیلم «انگل» یا این که «پارازایت» ساخته‌ی وی توانست دل منتقدان و عشاق سینما را به دست بیاورد و همه‌ی اسکارهای کلیدی را از آن خودش نماید .

نوآ بومباک که با فیلم «داستان ازدواج» غالب شد تیتر شایسته ترین فیلم جوایز گاتهام را از آن خودش نماید کارگردان برنا دیگری است که در قرن بیست و یکم اسمش راز زبان‌ها زمین‌خورد و با فیلم آخرش استعدادش را مجدد به فیس کشید . و نفر پنجم کسی است که کمتر کسی حواسش به فیلم وی بود : سام مندس سال ۲۰۱۹ با یک فیلم جاه‌طلبانه به اسم «۱۹۱۷» وارد فصل جوایز سینمایی شد و از آن جایی که فیلمش مخصوصا به نظر فنی و تکنیکال شیوه‌های مبتکرانه و جسورانه‌ای را آزمون نموده است توانست لحاظ منتقدان را به کارگردانی‌اش جلب نماید و وی نیز یکی‌از اشخاصی است که اسمش کنار اسکورسیزی , تارانتینو , بومباک و بونگ جون هو تحت عنوان یکی‌از گزینه‌های شایسته ترین کارگردانی آمده است .

با نیز مروری داریم روی این پنج کارگردان و اثراتی که سال قبلی روی پرده‌ی سینما داشتند .

مارتین اسکورسیزی
شایسته ترین کارگردانان 2019 اسکورسیزی

فیلم : مرد ایرلندی

«مارتین اسکورسیزی» تنها یک کارگردان بزرگ و معلم فیلم‌سازی نیست . وی یک عشق و علاقه سینما و خوره فیلم رتبه یک نیز می‌باشد . وی متولد شهر نیویورک است . آن نیز صحیح در وقتی که نیویورک محل مافیا و جنایت‌کاران متفاوت به شمار میرفت و محله‌های دوران کودکی وی پاتوق ایتالیایی‌های متخلف بود . همین منجر شده که مدام رگه‌هایی از مافیا و گنگسترها در داستان‌های اسکورسیزی باقی بماند و موجب ساخت فیلم‌هایی فوق‌العاده همانند «رفقای خوب» شود که اتفاقا فیلم «مرد ایرلندی» بیشترین شباهت را نیز از نظر مجموعه بازیگران و نیز کارگردانی به آن فیلم داراست .

مارتین اسکورسیزی همگی جوایز بزرگ و دارای اعتبار سینمایی عالم همانند اسکار , گلدن گلوب , بفتا , امی , جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان ایالات متحده , فستیوال کن و فستیوال فیلم ونیز را در کارنامه درخشان‌اش قرار داده و خویش را از لحاظ بخش اعظمی از رده‌بندی‌ها در لیست سه کارگردان برتر مورخ گنجانیده است . وی تا به اکنون ۱۲ توشه برای جوایز اسکار نامزد شده که برای فیلم «مرحوم» اسکار شایسته ترین کارگردانی را برده است . به علاوه اسکورسیزی روستا توشه نامزد اخذ جوایز گلدن گلوب شده که تعداد چهار جایزه را بر تابلوی افتخارات خویش معلق نموده است .

مرد ایرلندی با نمایی از فرانک شیران کهن سال در یک خانه‌ی سالمندان آغاز می‌گردد . فرانک شیران که سرباز کهن مبارزه جهانی است تعریف میکنم که چگونه هنگامی تبدیل به آدمکشی برای مافیا شده‌است . آنگاه به دهه‌ی پنجاه میرویم . هنگامی که فرانک شیران با راسل بوفالینو یک کدام از سران مافیا در فیلادلفیا آشنا میشود .

اسکورسیزی از آن فیلمسازهایی است که مشتاق تجربه‌های تازه تکنولوژی است . در سود خیر فقط برای ساخت این فیلمش سراغ نتفلیکس رفته که از شیوه‌ی دیجیتال برای کهن سال کردن و برنا کردن بازیگرانش در سکانس‌های گوناگون به کار گیری نموده است . نتیجه؟ یک فیلم جذاب .

کوئنتین تارانتینو
شایسته ترین کارگردانان 2019 تارانتینو

فیلم : روزی روزگاری در هالیوود

کوئنتین تارانتینو یکی‌از محبوب‌ترین کارگردانان به ویژه برای خوره‌فیلم‌های برنا از دهه‌ی نود به آن گاه است . این فیلمساز ۵۶ ساله که در تنسی ایالات متحده متولد شده از به عبارتی دوران نوجوانی علاقه سینما بود و از اوایل دهه‌ی هشتاد با ساختن فیلم کوتاه عمل را آغاز کرد . به عبارتی هنگامی که در یک کلوب فیلم عمل میکرد . اولی فیلم بلند «تولد شایسته ترین دوست من» را سال ۱۹۸۷ ساخت و پنج سال بعد با ساختن دومی فیلمش یعنی «سگ‌های انباری» یک دفعه نامش را تحت عنوان یک کارگردان گوناگون و نترس با شیوه‌های روایتی بدیع و اما ارجاعات دوچندان به سینما بر رمز زبان‌ها انداخت .

سومی فیلمش «پالپ فیکشن» که در جشنواره‌ی کن به نمایش درآمد یک حادثه‌ی بزرگ بود . فیلمی که برایش نخل طلای کن , نامزدی کارگردانی اسکار و اسکار شایسته ترین فیلم نوشت را به ارمغان آورد .

کایل بوکانن از نویسندگان خبرنامه نیویورک تایمز در تحلیلی مدعا شده که فیلم تارانتینو نوعی طومار عاشقانه است که خطاب به هنر فیلم‌سازی درج شده شده‌است . از آن دست فیلم‌ها که طرفداران سینما را زیر تاثیر قرار می دهد و میزان فروشش ( ذیل تاثیر قراردادن جریان سینمای بدنه ) شباهت متعددی با میزان فروش فیلم‌هایی زیرا «آرگو» و «مرحوم»
( The Departed ) دارااست .

از سمت دیگر گرچه تارانتینو تا به اکنون دو جایزه‌ی اسکار در بخش‌های شایسته ترین فیلم‌نامه اخذ کرده البته هیچ زمان اسکار شایسته ترین کارگردانی و شایسته ترین فیلم را پیروز نشد .

بونگ جون هو
بونگ جون هو

فیلم : انگل

سال پیشین بونگ جون هو برنده‌ی معتبرترین جوایز در مهم ترین جشنواره‌های سینمایی شد . وی توانست نخل طلای کن شایسته ترین فیلم را از هفتاد و دومی فستیوال فیلم کن اخذ نماید و تبدیل به او‌لین کارگردان از سینمای کره بشود که بدین جایزه دست پیدا می کند . برای سینمای کره افتخار بزرگی است . ممکن است تمامی توقع داشتند بستنی کی دوک یا این که بوستان چان ووک , کارگردانان پیش کسوت کره‌ای , زودتر این افتخار را برای سینمای کره به ارمغان بیاورند , البته یکی‌از فیلم‌های بونگ جون هو زودتر پیروز به کسب این افتخار شد .

فیلم پارازایت یا این که «انگل» دو‌مین فیلم وی بود که در بخش مسابقه فستیوال کن حضور پیدا می کرد و اورا برنده‌ی او‌لین جایزه از کن کرد زیرا این فیلم قله‌ی کلیه چیزهایی است که فیلم‌هایش به آن شناخته می شوند : تلفیقی از ژانرهای متعدد که داستان‌های اجتماعی پر‌از پیچش‌های پیرنگ را داستان میکند که شم شوخ‌طبعی سیاهی نیز دارا هستند . تکان دوربین معقول که مشخصا برای آن اندیشه متعددی شده‌است . کاراکترهای تعجب آور و غیر عادی که به وسیله تیم بازیگران بااعتماد به نفس به تصویر کشیده میگردند . انتقاد تند و تیز از حالت جور آدم و انسانیت و تغییر و تحول جهت مداوم با لحنی یک دست .

بونگ جون هو متولد سپتامبر ۱۹۶۹ در کره جنوبی فیلمنامه‌نویس وکارگردان است . دو فیلم وی یکی «میزبان» فرآورده ۲۰۰۶ و دیگری «برف‌شکن» فرآورده ۲۰۱۳ هر دو چیره شدند تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم‌های مورخ سینمای کره جنوبی شوند . سال ۲۰۱۷ در وب سایت متاکریتیک بونگ جون هو درجه سیزدهم را در میان ۲۵ کارگردانی آورد که بخشی از شایسته ترین کارگردانان قرن بیست و یکم از طرف منتقدان معرفی شدند . فیلم‌های وی با موضوعات تعجب آور غیرمترقبه , مزاح سیاه و تغییر و تحول ناگهانی درحال حاضر و هوا دست و پنجه قابل انعطاف میکنند .

نوآ بومباک
بومباک

فیلم : قصه وصلت

این کارگردان غیر وابسته درجه‌ یک که فیلم‌های نیویورکی در خصوص آدم‌های بالغ و روابط‌شان می‌سازد این توشه سراغ یک کمدی – درام رفته است . قصه زن و شوهری که میخواهند از نیز جدا شوند . یکی‌از آنها هنرپیشه است و دیگری کارگردان نمایش زنده و پروسه‌ی فرساینده‌ی طلاق‌شان منجر میشود آنها در معاش فردی و خلاقیت‌های کاری‌شان به مرز انفجار برسند .

نوآ بومباک ۵۰ ساله متولد بروکلین یک کدام از شایسته ترین فیلمسازان جداگانه معاصر آمریکاست که فیلمسازی را از میانه دهه‌ی نود آغاز کرد . البته هزاره‌ی سوم شهرتش را با فیلم «ماهی مرکب و وال» ثبت کرد . فیلمی که صرفا نامزدی اسکارش را در بخش فیلم نوشت برایش به ارمغان آورد . سال ۲۰۱۲ فیلم «فرانسس ها» را ساخت که اودیسه‌ی یک زن برنا متعدد بود و با آن گرتا گرویگ را به سینما معرفی کرد . گرویگی که هم اکنون خودش قسمتی از فیلمسازان اساسی جداگانه است و همین سال نیز فیلم «زنان کوچک» را دارااست . فیلم‌هایش هر توشه پخته‌تر میشوند .

منتقدان شیفته فیلم جدیدش شده‌اند و درباره‌اش نوشته‌اند : «حساسیت , شوخ‌طبعی و هوشمندی در فیلم به وفور یافت میگردد و اثر در لحظاتی چیره شده به نوعی برهنگی عاطفی نپخته و بی‌پرده دست پیدا نماید ; ‌ کاری که در سینما به دشواری توانا به انجام آن هستیم . . »

این به عبارتی فیلم از نوآ بومباک است که منتظرش بودیم . یک درام مینی‌مالیستی راجع به یک قضیه حساس که به روش بومباک هوشمندانه ایجاد شده است . جزو فیلم قرار است مارا به تاءمل وادارد . هر توشه بایستی تصمیم بگیریم که حق با کدام طرف ماجراست . فیلم ما‌را به یک مهاجرت پیچیده در دل طلاق , علاقه , نبرد و چه بسا سیاست یک وصلت دعوت می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کاپتان امریکا در دادگاه

ی خرداد 4 , 1399
طبیعت شر و زشتی داخل آدم‌ها – این‌که شرارت چطور روی اشخاص مسلط می شود و سرمنشأش کجاست و یا این که که می باشد – جزء غنی‌‌ترین و قدرتمندترین معنی ها ارائه شده در قصه‌هاست . به خاطر همین هنگامی سریالی می بینیم که می‌خواسته سراغ این معنی و مفهوم برود اما نتوانسته آنطور که درخور این مسئله‌ی پیچیده‌ است به آن بپردازد , سرخوردگی‌مان بسیار می گردد . ایراد سریال دفاع از جیکوب , تازه‌ترین ساخته‌ی اپل تی او پلاس , این نیست که چیزی برای بیان کردن ندارد . نقص‌ اینجاست که منظور از هر دری حرف بگوید . کریس ایونز […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس