شکیلا سماواتی از سینما گلایه می نماید

شکیلا سماواتی از سینما گلایه می نماید
ند سالی است که به کار گیری از بازیگران تکراری و تبعات منفی ناشی از آن و معرفی بازیگران تازه یکی‌از دغدغه‌های اساسی سینماست و کمتر سینماگری برای معرفی چهره‌های تازه به عوارض متعدد ریسک می‌نماید . ولی که دود ریسک پذیر نبودن به دیده خودشان رفته تا جایی که بالا رفتن دستمزد‌ها توان فیلمسازی از عمده آنان را گرفته و بدون شغل گردیده اند .

فیلم «راند چهارم» به کارگردانی علیرضا امینی دی ماه سال قبلی مقابل دوربین رفت که شکیلا سماواتی یک کدام از بازیگران نو وارد سینما در‌این فیلم تحت عنوان نقش تکمیل کننده معرفی شده‌است . گفت‌وگویی را با این هنرپیشه ترتیب دادیم که در‌پی میخوانید .

نیاز سینما به بازیگران جدید/ مدام بازی زنده در کنارم خواهد بود

چه‌گونه پا به میدان بازیگری گذاشتید و طریق تعیین شما برای نقش تکمیل کننده این فیلم چطور صورت گرفت؟

از ۱۳ سالگی کارم را از پشت صحنه بازی زنده آغاز کردم و با علم آموزی در فن بازیگری ادامه دادم . اما در‌این مسافت هم تحت عنوان هنرپیشه در یکسری نمایش حرفه‌ای روی صحنه رفتم . در این جهت تلاش‌های فراوانی کردم و هیچ زمان نا آرزو نشدم و از پا ننشستم , زیرا هدفم مشخص و معلوم بود و می بایست به آن می‌رسیدم . نمایش زنده فعالیت می کردم , ورکشاپ‌های مختلف می‌رفتم , کتاب می‌خواندم , فیلم می‌دیدم , تمرین می کردم و . . . . از همگی مهمتر به خودم ایمان داشتم و کارایی میکردم کیفیت بالا کارم , اعتماد جلب کنم .

در تست‌هایی که آقای علیرضا امینی برای بازی در فیلم «راند چهارم» در لحاظ گرفته بودند , حضور پیدا کردم و نهایتا گزینش شدم که حتما بایستی این مبادرت را ارج ارگان .

از نقشتان و اهمیت آن بگوئید؟

نقشم در‌این فیلم به شدت در فرایند ماجرا تاثیرگذار و دراماتیک بود و می‌توان آن را دنبال کرد و به نوعی مرا به هدفم رساند , زیرا مدام می‌گفتم امیدوارم با اولی حضورم نقشی را ایفا کنم که در فکر‌ها به یاد ماندنی شود .

فعالیت کردن با علیرضا امینی به چه شکل است؟

فعالیت کردن با علیرضا امینی تحت عنوان هر که تالیف کننده است و می داند چه میخواهد و تماما حرفه‌ای با قضیه برخورد می کند میتواند برای هر علاقه‌مند سینما جالب و در پی راهش تاثیرگذار باشد . به شخصه تمام آثارشان را دنبال میکردم و عشق فراوانی به آنها داشتم و شکر میکنم که او‌لین عمل دور از شوخی ام را با ایشان انجام دادم .

امینی دقیقا میداند از بازیگرش چه میخواهد و به صدق آنها‌را جهت دهی مینماید و با روانشناسی بدون نقص پیش می برد . این زمینه را به غیر از راز صحنه در کلاس هایش هم اعمال می کرد .

نیاز سینما به بازیگران جدید/ مدام نمایش زنده در کنارم خواهد بود

این فیلم به چه موضوعی می‌پردازد؟

اصل نگاه فیلم به تنهایی آدم‌ها بر می‌شود و مدل مواجهه‌ای که با آن دارا هستند و این برای اینجانب به شدت دیدنی بود . درین فیلم شاهد بازیگرانی هستیم که نقش‌های مختلفی را ایفا کردند و در کنار قصه‌ای جالب و کارگردانی عالی و کلا گروهی بی کناره و حرفه‌ای کاری رقم زدند که در نمایش‌های آن خوا‌هیم مشاهده کرد .

از سایر نکات مثبت و گرانبها فیلم علی الخصوص برای اینجانب , همبازی شدن با جمشید هاشم پور و دیگر بازیگران باتجربه‌ای بود که نشان دادند چرا دوست داستنی و به یادماندنی و حرفه‌ای می‌باشند . کارداران پشت دوربین به ویژه مرتضی غفوری مدیریت فیلمبرداری حقیقتا حمایت و موعظه کردند که از آنها هم سپاس میکنم .

مشکل‌ترین بخش ورود بازیگران مستعد به میدان سینما و نمایش دادن توانایی‌های خویش , چیست؟

مدام از جور آدم‌هایی بودم که نسبت به‌این جریان اعتراض داشتم و دارم خیر تنها به خاطر خودم بلکه به خاطر استعداد‌های فراوانی که پشت در باقی مانده اند و کمتر کسی مثل علیرضا امینی این ریسک و گذشت را دارااست که آنان را معرفی نماید . استعمال از بازیگران تکراری , ریسک پذیر نبودن تنظیم کننده و سرمایه گذار در حالت اقتصادی کنونی , اعتماد نداشتن و ریسک کافی از طرف کارگردان , بالا رفتن تعداد اشخاص خواستار بازیگری ( بدون کیفیت کارشان ) , رابطه‌ها , نبودن بستر اضطراری برای ثابت اشخاص مستعد و . . . مشکلات بخش اعظم معرفی نشدن چهره‌های تازه است .

یکی‌از آسیب‌های این مسئله , به ورطه تکرار افتادن فیلم‌ها با نقش‌های تکراری و دفع مخاطب است و اما مقام کنونی بازیگران فعلی هم به مخاطره افتاده , زیرا قوانینی برای پیدایش کلیه توانایی‌های خویش ندارند . به نظرم شایسته ترین رخداد , تلفیق بازیگران قدیمی‌تر و باتجربه‌تر در کنار مستعد‌ها و جدیدتر‌ها است , در این‌حالت برگه‌ای نو برای سینما گشوده میگردد . سوای این بحث‌ها , به حیث اینجانب فیلم عالی بیشترین سخن را به نسبت هنرپیشه می زند , زیرا فیلم‌هایی داشتیم که از بازیگران مطرح سود کرده , ولی زیرا فیلم نیکی به حیث محتوا و زمینه و پرداخت نبوده چشم نشده است . در سود فیلم‌ عالی در کنار هنرپیشه حاذق و خیر لزوما رخ , قادر است چیره باشد .

پس زمینه و نقشه راهتان از ابتدا تا زمان آوازه و بعد از آن چیست؟

مسلما فرآیند تئاترم را پیش می برم و مدام درکنارم خواهد بود , زیرا هنرپیشه را تربیت می‌نماید و آپ تو دیت نگه می دارد . در حوزه سینما نیز , زیرا در اولِ رویکرد هستم هنوز به آن تاءمل نکرده ام . ولی در‌صورتی‌که قرار است زود فراموش و تمام بشوم ترجیح میدهم نباشم ; یعنی دلم نمیخواهد به صرف حضورم در سینما در این جهت گام بگذارم . مجموعاَ رغبت دارم با کارگردان‌ها و بازیگران بزرگ و حرفه‌ای فعالیت کنم و انتخاب‌های صحت داشته باشم .

نیاز سینما به بازیگران جدید/ مدام نمایش زنده در کنارم خواهد بود

تحت عنوان بازیگری برنا از بزرگان و تصمیم گیرنده‌های سینما در جهت آماده آوردن بستری مطلوب در معرفی شدن اشخاص مستعد چه خواسته‌ای دارید؟

نگذارند این دوستان خوب کارکشته , بسوزند و سرخورده شوند , زیرا دیدن و معرفی آنان مسلما روی سینما تاثیر مثبت می گذارد .

توصیه شما برای علاقه‌مندان ورود بدین حوزه چیست؟

دانش گاه شما‌را در جریان و بستری می‌اندازد که دائما با آدم‌های دغدغه‌مند این حوزه سروکار دارید , کتاب میخوانید و به سوادتان بیشتر می شود , زیرا حقیقتا سواد بالاترین صحبت را درین فن می زند و به شخصه دانشکده رفتن را سفارش می کنم . اما عمل کردن در بازی زنده گذشته از ورود به سینما نیز نیاز است و آموزشگاه‌های سینمایی دارای اعتبار هم قادر است یاری کننده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

«شپلوتکا» متوقف شد

ش اردیبهشت 6 , 1399
«شپلوتکا» متوقف شد دانش اقباشاوی سخنگوی کارگروه مدیر معضل کرونا در منزل سینما اخیرا با اعلام اسم «شپلوتکا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین قناعت و «مجوز خروج» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده , از آن‌ها تحت عنوان دو پروژه خلاف کار سینمایی نام برده که علیرغم هشدارها , روند ساخت خویش را متوقف نکرده‌اند , مبادرت سازندگان این دو پروژه را غیررسمی و مجرمانه دانست . به‌دنبال این اخطار حسین قناعت کارگردان «شپلوتکا» یادداشتی منتشر کرد . در نوشته این یادداشت آمده : فعالیت تیم متشخص مدیر چالش کرونای خانه‌ سینما , با اعتنا به موقعیت فورس ماژور […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس