پیش رفتن در سمت نمایش مجازی در جهان به سرعت در حال رخ دادن است

پیش رفتن در سمت نمایش مجازی در جهان به سرعت در حال رخ دادن است
«رورانس» برنده به کسب جایزه شایسته ترین کارگردانی فستیوال بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و «مثل نوباوه آدم» هم گوشه ای بخش سینه فونداسیون فستیوال بین‌المللی کن شده‌است . به عذر نمایش آنلاین گروه فیلم‌های کوتاه در پلتفرم اینترنتی ودیو گفت‌وگویی با سوگل رضوانی , کارگردان فیلم کوتاه «رورانس» داشته‌ایم که درپی میخوانید .

کمی از روش شکل‌گیری نمایش نامه بفرمایید . چه چیزی سبب ساز شد که شما این مسئله را در قالب نمایش نامه دربیاورید و آنگاه در فرم فیلم کوتاه به تصویر بکشید؟
اینجانب از زمان دانشجویی و تقریباً در حدود دهه است که فیلمسازی می کنم . ولی موضوع و تجربه‌ای نیز در فعالیت بازی زنده داشته‌ام و فضای نمایش زنده مدام فضای شناخت برای اینجانب بوده است . به همین خاطر بارها با داستان‌های شبیه قصه فیلم برخورد داشته‌ام . از طرفی نیز تلفیق دو فضای فیلم و نمایش زنده برایم دوچندان جذاب بود و در غایت حس کردم فیلم کوتاه بستر قابل قبولی برای قصه این دو داستان موازی است .

فیلم کوتاه «رورانس» نیز در جشنواره‌های داخلی و نیز جشنواره‌های فرنگی به نمایش درآمده و چیره به کسب جوایزی شده‌است . اخذ جایزه برای شما به‌عنوان کارگردان از اهمیت بالایی شامل است یا این که فقط نیرو محرکه‌ای برای ادامه مسیر فیلمسازی شما به اکانت می‌آید؟
قطعاً جایزه برای اینجانب انگیزه نیست . در حقیقت خویش روند فیلمسازی است که برایم جذابیت دارااست . البته به‌طور ارگانیک یک فیلم هنگامی که فراهم میگردد در تراز پخش تجربیات گوناگونی را با خودش می آورد . همیت مهم حضور در جشنواره‌های بین‌المللی روابطی است که ساخته می گردد و فیلمساز را به جریان فیلمسازی دنیا نزدیک می کند . حضور در جشنواره‌های داخلی نیز بیشتر به مراحل ادامه فعالیت فیلمساز یاری می نماید . هنگامی که فیلمی چیره به اخذ جایزه و چشم میشود , قابلیت جذب سرمایه , تهیه‌کننده و جلب اعتماد عامل ها گوناگون برای پروژه‌های بعدی با وضعیت بهتری مهیا میگردد .

خانم رضوانی چطور شد که شما تصمیم گرفتید فیلم کوتاه «رورانس» را به صورت آنلاین نمایش فرمائید و در کنار سه فیلم کوتاه دیگر آن را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار دهید؟
در صدر قرار بود که فیلم‌های ما در مجموعه هنر و تجربه نمایش شود و فرآیند تقریبا طولانی‌ای را نیز برای نمایش پشت راز گذاشت . نمایش تیم ما قرار بود عید این سال باشد که متاسفانه به‌دلیل معضل کرونا و مسدود شدن سینماها این واقعه نیافتاد و کماکان نیز چشم‌انداز مشخصی برای بازگشایی سینماها نیست . به لحاظ می آید سینما و مخاطبانش در تمام عالم تا حدودی به جهت او . وی . دی‌ها و فضاهای آنلاین درحال جنبش می‌باشند . کارگردانان بزرگی برای تیم دارای اعتبار نتفلیکس و بقیه شبکه‌های او . ‌او . دی فیلمسازی می‌نمایند . زمان درحرکت بود و ما عشق داشتیم که هرچه زودتر فیلم‌های‌مان را نمایش بدهیم . به همین منظور اینجانب به همراه آرین وزیردفتری ( کارگردان فیلم مانند نوپا بشر ) , علی یارراستی ( کارگردان فیلم فی مابین ) و بهنام عابدی ( کارگردان فیلم پای کوبی ) تصمیم گرفتیم گروه فیلم‌های‌مان را آنلاین نمایش کنیم . ولی تا قبل از این تجربه نمایش آنلاین گروه چندین فیلم کوتاه در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و نمایش این شرکت تجربه‌ای تازه به حساب می آید که ریسک‌ها و جذابیت‌های مختص خودش را هم به همراه داراست . اینجانب و دیگر دوستانم یکدیگر را می‌شناختیم و با سبک و شیوه فیلمسازی همدیگر آشنا بودیم . آثارمان در 1سال درست شده و با نیز رقابت کرده‌اند . به صورت کلی «اتصال کوتاه» , تیم عالی و قابل دفاعی از چهار فیلم کوتاه شد که تا این جا نیز استقبال خیر و خوبی از آن شده‌است .

خانم رضوانی با اعتنا به موقعیت روز جاری جامعه , شما فکر میکنید این‌شیوه از نمایش می تواند به مسیر نمایش فیلم‌ها کمکی کند؟ کمااینکه شرایط سینما فعلا نامشخص است و تا مدت‌ها این جراحت دامن گیر سینما خواهد بود . لحاظ شما به‌عنوان کارگردان در این زمینه چیست؟
حقیقت این است که جنبش در جهت اکران‌های اینترنتی و آنلاین پیش از معضل کرونا نیز در سینمای جهان دوچندان
پیش رفته بود . در کشور‌ایران نیز وبسیات هایی مثل وُدیو , فیلیمو , نماوا و غیره مدت‌هاست که خیلی عالی شاغل و در حالا ترقی می باشند . در حال حاضر نیز که معضل اتفاق افتاده مزید بر علت شد . فکرمی کنم فعلا عمل صحیح این است که ما نیز مثل سینمای عالم با دقت به موقعیت روز تصمیم بگیریم تا این صنعت به بقای خویش ادامه دهد . دستکم تاوقتی‌که سینماها دوباره گشوده شوند , برخورد مخاطبان مورد بررسی قرار بگیرد و ببینیم اصلاً مردمان مایل می باشند نظیر قدیمی در فضای لبریز ترافیک سینما حاضر شوند یا این که خیر . هیچ چیز دراین مورد قابل پیش‌بینی نیست و صرفا می‌توان حدس‌هایی زد تا وضعیت به شکل معمولی برگردد . البته اینجانب فکرمی کنم این مسیری که از گذشته آغاز شده لاجرم در سینمای کشور ایران نیز بیش تر از پیش صورت میگیرد و مخاطب خویش را نیز به همراه خواهد داشت .

تاکنون استقبال مخاطبان از فیلم «رورانس» چطور بوده است؟
استقبال تقریبا عالی بوده است . دست‌کم در مقایسه با تجربیات قبل خودم برخورد مثبتی از مخاطبان اخذ کرده‌ام . قبلا اینجانب تعدادی نمایش محرمانه در کشور ایران داشتم که فیلم اعتنا خیر گرفت و در فضای بین‌الملل هم کم و بیش همین طور . فعلا نیز دوران متعددی از نمایش آنلاین گروه فیلم‌های کوتاه «اتصال کوتاه» نمی‌گذرد البته تا اینجا استقبال مناسبی از تیم اثر ها انجام شده است . کمااین که کسانی که لزوماً مخاطب فیلم کوتاه نیستند مجاب شده‌اند که‌این اثرها را در قالب یک گروه به بازدید بنشینند و این از نگاه اینجانب رخداد مثبتی در سینمای کوتاه کشور‌ایران به حساب میآید .

اکنون پروژه دیگری در دست ساخت دارید یا این که زبده تعدادی سال ساخت فیلم کوتاه به ساخت فیلم بلند نیز می‌اندیشید؟
آری . اینجانب اکنون در تراز پس ایجاد یک فیلم کوتاه به نام «کوتوله‌های سفید» هستم که به‌دلیل معضل کرونا مدتی متوقف شده بود اما مجدداً به راه و روش افتاده است . امیدوار هستم که کارهایش به زودی به اتمام برسد تا بتوانیم پخش آن را آغاز کنیم . فیلم نوشت فیلم بلندم نیز در درحال حاضر نگارش است و امیدوار هستم پروژه بعدیم ساخت فیلم بلند باشد .

درصورتی که نکته یا این که مسأله‌ای در رابطه با فیلم «رورانس» یا این که فضای سینما به‌عنوان حرف آخری موجود هست بفرمایید .
دوست دارم مجدد به فیلم‌های کوتاه تیم «اتصال کوتاه» که «رورانس» نیز بخشی از آن‌هاست اشاره کنم . این اثر ها جداگانه عملکرد کرده‌اند در مسیر جریان موفق سینمای بدنه جنبش نکنند و شیوه متمایز برای قصه خویش داشته باشند . در عین هم اکنون که از کیفیت اجرایی نیکی نیز برخوردار می‌باشند . اینجانب فکرمیکنم خیلی عالی است از این فیلم‌های کوتاه استقبال و حمایت شود تا مخاطبان با روایت‌هایی بیرون از جریان اجتماعی موفق سینمای‌مان هم آشنا شوند . در حقیقت امیدوارم مخاطبان بیشتری با این فضاها و تجربیات متفاوت‌شان همراه شوند و با حمایت خویش یاری نمایند تا فضای سینما مقداری بازتر شود و در سود تجربیات جدیدتر و متفاوت‌تر هم پذیرفته شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

شام ایرانی هر هفته نمایش داده خواهد شد

پ اردیبهشت 11 , 1399
شام ایرانی هر هفته نمایش داده خواهد شد در این نصیب از «شام ایرانی» سیدجواد هاشمی صاحب خانه دیگران مجموعه است . «شام ایرانی» به کارگردانی سعید ابوطالب از این پس هر هفته به جای پنج‌شنبه و آدینه فقط آدینه ها از روش او وی دی ها پخش می شود . پخش محرمانه نو این شرکت از ۲۹ اسفند ماه آغاز شده‌است و فصل سوم با حضور سیدجواد هاشمی , علی انصاریان , حامد آهنگی و جورج اوسطا هنرپیشه لبنانی ضبط شده‌است . برجسته کردن شباهت ها و […]
فارسی سازی پوسته توسط: همیار وردپرس